Používání brýlí pro virtuální realitu by autistům pomohlo lépe se vyrovnat se situacemi, kdy může být jejich mozek přestimulován.
Nová vědecká studie s pomocí umělé inteligence zjistila, že lidé s autismem vnímají své okolí jinak než ostatní – mají problémy udržet pozornost a dívat se na místo nebo úkol, protože jsou zahlceni podněty v okolí.
Vědci vytvořili univerzitní simulační prostředí, do kterého mohou dobrovolníci s diagnostikovaným autismem vstupovat pomocí brýlí pro virtuální realitu. Následně byl pomocí umělé inteligence analyzován způsob, jakým lidé s autismem vnímají své okolí. Dobrovolníci museli s pomocí instruktora splnit určitý úkol, například dojít z kampusu na autobusovou zastávku. Takový úkol se pro lidi s autismem jeví jako obtížnější a stresující, protože cestou na zastávku narazí na mnoho lidí a předmětů, které neustále přitahují jejich pozornost, a velké množství podnětů přetěžuje mozek.
Tvrdí se, že lidem s autismem může pomoci využití virtuální reality – ve virtuálním bezpečném prostředí se mohou naučit lépe zvládat podnětové přetížení, které by pro ně bylo normálně neúnosné. Simulace mohou pomoci těmto lidem zvýšit jejich sebevědomí a také je připravit na sociální kontakty prostřednictvím plnění různých úkolů.
Autismus je porucha charakterizovaná poruchou vývoje mozku. Autismus není specifická nemoc, ale souhrnné označení pro velký soubor poruch, při kterých se mozek vyvíjí odlišně. Lidé s autismem mají problémy se sociálními interakcemi i s učením. Existuje mnoho genetických faktorů, které předurčují dítě k diagnóze autismu, a také faktorů prostředí. Ve skutečnosti je tento stav přítomen v těle od narození, i když ne vždy se objeví v prvních měsících a 1-2 letech života.
Přestože lidé s autismem denně procházejí velkými obtížemi, s pomocí vhodné péče odborníků a rodičů mohou vést plnohodnotný život.
Reference:
Čočkou umělé inteligence: Nová studie využití sférické virtuální reality založené na videu u autistů a neurotypických účastníků.
Simulace virtuální reality mohou autistům pomoci plnit úkoly v reálném světě, zjistila studie MU // Show Me Mizzou // University of Missouri
Matthew Schmidt et al, Čočkou umělé inteligence: Nová studie využití sférické virtuální reality založené na videu u autistů a neurotypických účastníků, Computers & Education: X Reality (2023). DOI: 10.1016/j.cexr.2023.100041
Matthew Schmidt et al, Programování pro zobecnění: Čelit známým výzvám při navrhování intervencí virtuální reality pro autistické uživatele, Počítače a vzdělávání: X Reality (2023). DOI: 10.1016/j.cexr.2023.100013